Според различни проучвания между 70-90% от децата играят видеоигри онлайн в днешно време, така че игрите са по-голяма част от живота им от всякога. С нарастващата популярност на електронните спортове, тази област представлява голям интерес за много млади хора, освен просто хоби. В това ръководство ще разгледаме всичко, което родителите искат да знаят за състезателния характер на игрите, ползите от електронните спортове, кариерните възможности, онлайн безопасността и други важни аспекти.

Какво е еспорт? Как работи? Колко е голям?

Еспорт (или електронни спортове) е термин, с който се описват организирани състезания по видеоигри между професионални играчи, които често включват излъчване на живо с коментар и награден фонд за участниците.

Различава се от стандартните видеоигри по това, че в еспорта се играе състезателно (човек срещу човек/отбор срещу отбор) и обикновено има ангажиращ зрителски елемент към него, като традиционните спортове.

Турнирите обикновено включват любители или професионални геймъри, които се състезават един срещу друг за парична награда.

Представете си еспорта като видеоигри със състезателен характер, където уменията и професионализма са изключително важни. Професионалните играчи, които играят на това ниво, са запознати из основи с игрите, подобно на спортист в съответния спорт. Разликата между еспорта и играта на видеоигри е подобна на тази между играта на футбол в квартала, сравнена с официална футболна среща от първенство.

Някои държави класифицират еспорта като спорт, други не. Понастоящем разработчиците на игрите и организаторите на турнири определят правилата и са отговорни за гарантирането на феърплей и налагането на наказания, когато е необходимо.

Има много игри, които се играят на състезателно ниво, като League of Legends, DotA 2 (мултиплейър онлайн батъл арена игри), Counter-Strike 2 и Fortnite (шутъри) са сред най-популярните. Правилата и стратегиите се различават значително в различните игри. Ще ви дадем пример с различните типове отбори – League of Legends е 5v5 (5 играчи срещу 5 играчи), шутърът от първо лице Overwatch е 6v6 (6 играчи срещу 6 играчи), а Rocket League (игра на футбол с колички, задвижвани с ракети) е 3v3 (3 играчи срещу 3 играчи). Вижте нашите еспорт игри и класирането в SEL Season 4 тук.

Някои игри се играят на конзоли като Xbox One или PS4, докато други се играят на компютър. Мачовете могат да се провеждат онлайн (чрез интернет) или по време на събитие на живо чрез LAN връзка. Могат да се наблюдават от зрители на живо (обикновено за финалната фаза на турнири) или през интернет чрез стрийминг платформи като Twitch, които излъчват мачовете на живо онлайн.

Обикновено играчите играят за определен отбор/организация, който подобно на традиционните спортове има своите фенове и последователи.

За да ви дадем по-ясна представа за мащаба на електронните спортове, някои от най-големите турнири предлагат награди за милиони (турнирът с най-голям награден фонд до момента е The International 2019 по Dota 2 – $34 милиона долара) и се гледат от милиони фенове. Това разбира се важи за най-големите турнири, други могат да имат награден фонд $1 милион или по-малко; аматьорските турнири пропорционално обикновено имат няколко хиляди/стотици награден фонд и зрители, а не милиони.

Какви са ползите от електронните спортове?

Еспортът привлича широка маса млади хора, като в същността си е забавна тиймбилдинг дейност, която насърчава лидерството, развитието на характера, комуникацията и социалните умения.

Видеоигрите играят важна роля в приятелството на децата, тъй като общият им интерес ги сближава. Развитието на характера също е част от ползите – играчите неизбежно се срещат както с победи, така и с провали, което ги учи как да приемат загубите, да се адаптират и анализират грешките си (важни качества, търсени от всеки работодател).

Очаква се през 2022г. еспорт аудиторията да нарасне до 532 милиона зрители по целия свят, и в много държави е един от най-гледаните спортове при момчетата след футбола.

Електронните спортове могат да подобрят увереността, стратегическото мислене, уменията за решаване на проблеми, възприемането на информацията в текстов или звуков формат, и да помогнат с развитието на дигитални и кибер умения. Те могат да се пренесат във физически спортове или в училищна работа, а също така електронните спортове предлагат много кариерни възможности.

Освен това могат да повишат академичния успех, концентрацията, поведението и посещаемостта в училищата.

Не на последно място, когато се играят умерено, видеоигрите и електронните спортове могат да бъдат полезни за психичното здраве – те са забавни и могат да бъдат освобождаващи стреса.

Какви са кариерните възможности?

Електронните спортове създават много нови работни места по света, а броят им продължава да расте.

Например, броят на публикуваните еспорт обяви за работа в специализирания сайт Hitmarker е нараснал с 87.03% – от 5869 позиции през 2018г. до 11027 през 2019г.

Когато повечето хора чуят еспорт, веднага го свързват с професионалните геймъри – играчи, които се състезават на най-високото ниво и печелят хиляди, дори милиони.

Страхотно, но електронните спортове предлагат много повече от това. Подобно на традиционните спортове има треньори, коментатори, мениджъри на събития, журналисти, фотографи, хора работещи в продажби, маркетинг, човешки ресурси и много други.

Интересът или уменията в еспорта могат да помогнат за проправянето на път към други кариери. Глобалната гейминг индустрия се развива с още по-големи мащаби – приходите за 2022г. достигат близо 183 милиарда долара, а глобалната аудитория близо 3.2 милиарда човека. Това отваря много други кариерни възможности за разработчиците на игри, програмисти, дизайнери, стриймъри и други.

Как да си намерим работа в еспорта или гейминга?

Има много начини да се включите.

Като за начало, доброволчество или стаж в по-малки еспорт/гейминг фирми и организации може да бъде добър начин да придобиете повече представа и опит какво точно включва определена професия, да видите дали ви харесва и да ви отвори вратата към индустрията.

Започването на самостоятелна инициатива също е добър вариант. Например, ако искате да бъдете коментатор, тогава просто започнете да коментирате мачове и да публикувате това на живо в Twitch/YouTube (може да се наложи да изисквате предварително разрешение от организатора на турнира, издателя или отбора).

Започват да се предлагат все повече образователни курсове – университети в чужбина (САЩ, Великобритания и др.) предлагат специалности по електронни спортове.

За по-младите винаги препоръчваме да се фокусират върху образованието, отколкото да се впуснат в еспорт кариера прекалено рано. Много непрофесионални играчи играят, докато учат. Някои решават да продължат с кариера в електронните спортове след като завършат, но винаги е добре да се съсредоточат първо върху образованието.

Как може детето ми да се присъедини към отбор или да стане професионален играч?

Добра идея е да продължи с тренировките и развитието си, може би и да създаде компилация с най-добрите си отигравания и постижения, и да се свърже с отбори и други играчи, за да натрупа опит с тях. Също така си заслужава да се прочетат възрастовите органичения и други специфични изисквания на конкретната игра, тъй като игрите се различават една от друга в тези отношения. Полезно е да се получи повече информация от специалисти – коментатори, настоящи професионални играчи и т.н. или чрез общността на играта в различни платформи като Reddit например.

Има ли възрастови ограничения?

Всяка игра има своя възрастов рейтинг. Pan European Game Information (PEGI) е системата, която се използва в Европа за класификация на видеоигри. Има пет възрастови категории: 3, 7, 12, 16 и 18.

Важно е да се отбележи, че някои онлайн игри не попадат в тази система, а тяхното възрастово ограничение се определя от доброволни оценки. Съветваме ви да разгледате съдържанието и възрастовата оценка на играта, преди да решите дали е подходяща за игра от вашето дете.

Възрастови ограничения за участие в турнири?

Всички участници в нашите турнири (онлайн и ЛАН фаза) и всички ученици, които участват в занимание по интереси „Гейминг концепции“ се включват само след писменото съгласие на родител настойник.

По отношение на посещаването на еспорт събития, моля имайте предвид, че някои събития може да включват игри 16+ или 18+, което означава че може да се наложи родител/настойник да придружава малолетни/непълнолтени лица или да се предостави писмено съгласие. Винаги проверявайте възрастовите ограничения на събитието, преди да купите билет.

Ако детето ви се интересува или е получило оферта да играе в еспорт отбор/организация, винаги четете внимателно договори и документация, и се осведомете за възрастовите ограничения на конкретната игра или турнир. Ако не сте сигурни за нещо, моля, потърсете професионален правен съвет.

School Esports League

School Esports League (SEL) е единствената гейминг лига за ученици (5-12 клас) в България. Шампионатът е отворен за всички училища, които включват тази възрастова граница, като игрите се играят на компютър. Предлаганите игри в SEL Season 4 са:

• 5v5 Counter-Strike 2: шутър от първо лице

• 5v5 League Of Legends: мултиплеър онлайн батъл арена

Четвъртият сезон ще започне ноември 2023г., като редовната фаза ще продължи до края на учебната година, а финалната част на турнира ще се проведе на живо.

Има ли последствия за здравето?

Играта на видеоигри е статична дейност, но когато се играе умерено като част от балансиран начин на живот, тя предлага много предимства (вижте раздел “Какви са ползите от електронните спортове?” по-горе).

Играта по няколко часа на ден е добре, като препоръчваме редовни почивки, физическа активност, здравословно хранене и сън – това доказано подобрява представянето на играча по време на игра.

Правенето на прости упражнения за китката, гърба и ръцете също може да облекчи напрежението в тези области и да предотврати проблеми в здравословното състояние, които се развиват у някои професионални играчи.

Онлайн безопасност

Следвайте нашите 10 съвета за онлайн безопасност:

• Никога не разкривайте вашите лични данни, данни за вход или информация за контакт на непознати, които сте срещнали онлайн, и не се срещайте с никого, когото познавате само онлайн.

• Това включва присъединяване към групови чатове във Viber/Whatsapp и т.н. с хора, които не познавате, тъй като мобилния ви номер ще бъде видим за всички участници.

• На тази тема – имайте предвид дигиталния си отпечатък. Избягвайте публичното публикуване на информация, която може да разкрие лични данни (например местоположението на улицата ви).

• Задайте лимити – създайте график и се опитайте да се придържате към него (вижте секцията „Има ли последствия за здравето?“ по-горе)

• Правете чести почивки

• Бъдете учтиви и уважителни към другите играчи

• Мислете преди да публикувате или пишете – бихте ли казали това в реалния живот? Помислете кой е или кой може да е от другата страна на екрана.

• Ако някой е токсичен или груб с вас онлайн, избягвайте да отвръщате със същото. Удачни варианти са да ги заглушите, блокирате и докладвате, използвайки инструментите в играта.

• Избягвайте употребата на услуги, които нарушават условията на играта, например “gold farming” или “elo boosting”. Купуването на акаунти обикновено е не само незаконно, но и в някои случаи те могат да бъдат закрити дълго след като акаунта е бил купен или продаден, оставяйки ви без акаунт за игра.

• Ако някога сте несигурни в нещо, първо попитайте родител/настойник, учител или доверен възрастен.

Чувал съм за „пристрастяване към игри“ и „кибертормоз“, какво трябва да знам за тях?

През 2018-та година Световната Здравна Организация добави „игрално разстройство“ към своята Международна Класификация на Болестите (ICD-11), като модел на игрово поведение, характеризиращо се с „нарушен контрол върху гейминга, увеличаване на приоритета на гейминга пред други дейности до такава степен, че игрите взимат предимство пред други интереси и ежедневни дейности, и продължаване или ескалация на гейминга, въпреки настъпването на негативни последици“.

Трябва да припомним, че пристрастяването се получава в много форми и не важи само за гейминга.

Описанието добавя: „За да се диагностицира игровото разстройство, моделът на поведение трябва да бъде с достатъчна тежест, за да доведе до значително увреждане на лични, семейни, социални, образователни, професионални или други важни области на функциониране и обикновено да се наблюдава в продължение на поне 12 месеца“.

Това със сигурност не е така за огромното мнозинство от геймъри, които обичат да играят на игри в свободното си време или се включват в електронни спортове, без да се пристрастяват. Също така има родителски контрол, който може да се настрои в някои игри.

По отношение на кибертормоза и дигиталната безопасност, интернет позволява на много хора лесно и незабавно да взаимодействат един с друг – това може да бъде добро и лошо нещо. Подобно на реалния живот, добре е да разберете кои игри играе вашето дете и с кого общува редовно. Кибертормозът е широка тема, която за съжаление не засяга само гейминга, а и хората в социалните мрежи и други технологии.

За някои хора все още съществува стереотипът, че видеоигрите се играят от асоциални хора в тъмни стаи. Що се отнася до днешните видеоигри и електронни спортове, това не би могло да е по-далеч от истината (вижте раздела „Какви са ползите от електронните спортове?“ по-горе).

В своята същност електронните спортове са социални. Ако играете в отбор, ще трябва да разговаряте със съотборниците си, с треньора, мениджъра и друг персонал (както онлайн, така и лично). Ако сте коментатор (известен като „кастър“), ще обсъждате мачовете с водещия на студиото, ако сте фен, вероятно ще говорите с други фенове в социалните мрежи, форуми и т.н.

Какво мога да направя, за да подкрепя интереса на детето ми към електронните спортове?

Има много неща, които може да направите! Като за начало, защо не седнете с тях и да поиграете заедно на игрите, които им харесват?

Погледнете любимите им игри и ги проучете. Разгледайте стрийминг платформата Twitch и играчите и турнирите по тази игра.

Говорете с тях за това, с което искат да се занимават в електорнните спортове и вижте дали има нещо, което можете да направите, за да помогнете (например да ги заведете на събитие).

Като част от занимание по интереси „Гейминг концепции“ детето ви ще се запознае с много от ролите в еспорт индустрията, което може да го мотивира да научи и затвърди нови и съществуващи умения, и да е по-подготвено за бъдещи кариерни възможности.