Всеки играч е задължен да се запознае с правилата преди започване на участието си в School Esports League, както и да ги спазва стриктно. Записвайки се за School Esports League, Вие се съгласявате с всички правила и условия описани тук. Администраторите и организаторите на турнира имат правото да вземат дисциплинарни мерки при нарушаване на правилника. Актуализацията на правилата, както и уведомяване на участниците за промени в тях са приоритет за нас, но в определени обстоятелства може да не е възможно. В случай на непредвидени обстоятелства или несъответствие, решенията на администраторите и организаторите ще бъдат считани за финални.

При възникване на проблеми, моля свържете се с администратор и капитана/ръководителя на опонента Ви. Също така сме наясно, че могат да бъдат допуснати неволни грешки или нарушения на правилата. В този случай, а и когато не сте сигурни дали да се обърнете към администратор, също Ви съветваме да го направите, за да се избегнат евентуални по-големи усложнения.

СЪДЪРЖАНИЕ

  1. Условия за участие
    1.1 Училища
    1.2 Ученици
    1.3 Отбори
  2. Структура на турнира
  3. Правила на мачовете
    3.1 Настройки на играта
    3.2 Термини
    3.3 Избор на Герои
    3.4 Създаване на лоби
    3.5 Паузи
    3.6 Закъснения
    3.7 Отговорност за оборудването на играчите
    3.8 Начало на играта
    3.9 Game of Record
    3.10 Пауза от админ
    3.11 Рестартиране на играта
    3.12 Присъдена победа
    3.13 Служебна загуба
    3.14 Почивка между игрите
    3.15 Правила за зрители
  4. Спортсменско поведение
    4.1 Нарушения
    4.2 Санкции
  5. Правила за събития на живо
  6. Прилагане на правилата

ПРАВИЛА

1. Условия за участие

1.1 Училища

За да може учебно заведение да участва в School Esports League, трябва да е част от училищата, които провеждат занимание по интереси „Гейминг концепции“ за ученици 5-12 клас.

1.2 Ученици

Изискванията към всеки ученик за участие в SEL са:

  • Да бъде записан в училище, което понастоящем има право да участва в School Esports League.
  • Да бъде 5-12 клас.
  • Да има регистриран акаунт в платформата toornament.com.
  • Да има EUNE League of Legends акаунт, свързан към техния акаунт в toornament.com.
  • Обидни имена на акаунти не се позволяват (дали се счита за обидно е по преценка на администраторите).
  • Имената на акаунтите на играчите не може да съдържат имена на спонсори и организации, които се считат за неподходящи от организаторите или промотират: хазарт/хазартни уебсайтове, порнография, алкохол, тютюн/цигари или оръжия (ако не сте сигурни се свържете с администраторите).
  • Промяна на имената на Summoners трябва да бъде обявена пред екипа на SEL.
  • League of Legends акаунтът им трябва да има поне 20 достъпни Герои.
  • Учениците не могат да се състезават за повече от едно учебно заведение в рамките на една учебна година.

1.3 Отбори

  • Всеки отбор трябва да има капитан, който заедно с ръководителя на занимание по интереси „Гейминг концепции“, ще бъде контактното лице за другите отбори и екипа на SEL (капитанството може да се променя през сезона).
  • Отборите трябва да се състоят от най-малко 5 ученика. Позволени са до 4 резерви.
  • Всички ученици в отбора трябва да посещават същото учебно заведение.
  • Обидни имена на отбори не се позволяват (дали се счита за обидно е по преценка на администраторите).
  • Имената на отборите не може да съдържат имена на спонсори и организации, които се считат за неподходящи от организаторите или промотират: хазарт/хазартни уебсайтове, порнография, алкохол, тютюн/цигари или оръжия (ако не сте сигурни се свържете с администраторите).
  • Резервните играчи трябва предварително да са включени в отбора. Смени по време на мач са позволени само поради технически проблеми и след одобрението на администраторите.

2. Структура на турнира

  • Всеки отбор играе 1 среща седмично срещу друг отбор в лигата.
  • Срещите се провеждат през уикенда. Пълният график ще бъде достъпен след записването на всички отбори.
  • Всички срещи се провеждат в EUNE (Europe Nordic & East) сървър на Riot Games.
  • Всички срещи от Плейсмънт фазата са във формат BO1 (една игра), а тези от редовния сезон са във формат BO2 (две игри).
  • Всички срещи от полуфиналната фаза са във формат BO3 (2 от 3 игри).
  • Финалната среща е във формат BO3 (2 от 3 игри).
  • Всички срещи се провеждат в стандартен 5v5 формат.

3. Правила на мачовете

3.1 Настройки на играта

  • Сървър: EUNE (Europe Nordic & East)
  • Формат: 5v5
  • Карта: Summoner’s Rift
  • Пикове и банове: Tournament Draft
  • Spectators: Lobby only
  • Отборът “домакин” според графика избира страна първи
  • След като и двата отбора се присъединят към лобито и потвърдят, че са готови, лидерът на лобито може да започне избора на Герои
  • Draft mode – Draft mode формат е следния: Син отбор = А; Червен отбор = Б; Банове: АБАБАБ, Пикове: АББААБ, Банове: БАБА, Пикове: БААБ

3.2 Термини

Игра – съревнование на картата Summoner’s Rift, докато не се определи победител по един от следните методи, който се случи първи: 1. Унищожение на Нексус, 2. Предаване на отбор, 3. Служебна загуба, 4. Присъдена победа

Мач/Серия – Определен брой игри, които се играят до спечелването на повечето от единия отбор (например: спечелване на 2 от 3 игри при Best of 3, спечелване на 3 игри при Best of 5). Отборът победител получава точки в редовния сезон или продължава в следващата фаза при директна елиминация.

3.3 Избор на Герои

  • Нововъведени и официално преработени Герои не могат да бъдат избирани в период от 3-14 дни след въвеждане/преработка по преценка на екипа на SEL.
  • Tournament Draft – всички игри трябва да бъдат проведени, използвайки формата Tournament Draft. Placeholders са позволени при съгласието на двата отбора. Противниковият отбор трябва да бъде уведомен за Героя, който се избира преди заключването на неговия Екипът на SEL може да реши да използва ръчен драфт, проведен в чата, а не чрез функцията в играта.
  • Ограничения на геймплей елементи могат да бъдат поставени преди или по време на мач, ако има известни бъгове с предмети, Герои, скинове, руни, Summoner spells, или по всяка друга причина по преценка на екипа на
  • Неволна грешка при пик/бан на Герои е възможна, така че сгрешилият отбор трябва да докладва веднага в лоби чата. В този случай процесът ще бъде рестартиран и повторен до точката на грешка, така че да може да бъде поправена. Всеки отбор има право на 2 грешки при пик/бан на Герои. За да се рестартира мачът, направилият грешка играч трябва да напусне лобито своевременно. След като играчът напусне, ново лоби може да бъде създадено, използвайки същия Турнирен Код (Tournament Code). Важно: всички пикове и банове да останат същите до момента на грешката.)
  • Позволен е един remake на отбор при грешка в избора на руни, Summoner spells. При remake същите Герои трябва да бъдат избрани. Отборите имат право на remake според точка 3.9.

3.4 Създаване на лоби

  • Играчите ще въведат Турнирния Код (Tournament Code), генериран от платформата toornament.com (или предоставен от екипа на SEL) в League of Legends клиента си в секцията Tournament Draft. Екипът на SEL има право да инструктира играчите да се присъединят към Custom Lobby, а не да използват Турнирен Код (Tournament Code). Играчите трябва да се присъединят към лобито в следния ред на позиции: Top, Jungle, MID, ADC, Support и да се придържат към избраната от техния отбор страна. За да влязат в режим Tournament Draft, играчите трябва да имат поне 20 шампиона или Champion Unlock. Играчите нямат право да разменят Герои помежду си при оставащи 20 секунди до начало на играта.

3.5 Паузи

  • Отборите могат да ползват командата “/pause” (без кавички), за да разрешат технически проблем или проблем с правилата.
  • Всеки отбор може да паузира играта общо за 10 минути. Ако техническият проблем не може да бъде разрешен в тези 10 минути, могат да бъдат взети специални мерки от екипа на SEL.
  • Забранено е умишленото злоупотребяване с правата дадени за пауза. В такъв случай, по преценка на екипа на SEL ще бъдат наложени санкции.
  • Отборът паузирал играта трябва да обяви причината за пауза на другия отбор, използвайки /all чат, и колко най-вероятно ще продължи.
  • Преди подновяване на играта двата отбора трябва да потвърдят, че са готови да продължат (например: “r”, “ready” в /all чат).

3.6 Закъснения

  • От отборите сe очаква да се явяват навреме за всички игри.
  • Всички играчи трябва да са в лобито в рамките на 15 минути от насроченото време на започване. При неявяване, моля свържете се със SEL администратор, който ще вземе крайно решение относно дадената среща.
  • Отборите са длъжни да са в пълен състав от 5 играчи, за да бъдат счeтени за готови да започнат игра. Ако играч прекъсне връзката по време на лоби или избор на Герои, трябва да съобщи на екипа на SEL и лобито се разиграва по същия начин до преди момента на прекъсване и оттам продължава. Ако играч прекъсне връзката по време на игра, играта може да продължи 4v5 (4 срещу 5) или да бъде паузирана според секция 3.5.

3.7 Отговорност за оборудването на играчите

  • Всеки играч е отговорен за осигуряването на работещо оборудване – компютърен хардуер, периферни устройства, интернет връзка и захранване. Проблем с оборудването на играчите не е приемлива причина за закъснение или паузиране на играта извън рамките на позволеното, независмо от конкретната причина.

3.8 Начало на играта

  • Играта ще започне веднага след завършването на пик/бан процеса, освен ако няма други инструкции от админ на SEL. На играчите не се позволява да напускат играта във времето между завършването на пик/бан процеса и започването на играта.

3.9 Game of Record

Game of Record (“GOR”) се отнася за игра, която всички 10 играчи са зарeдили, и която е достигнала до съществено взаимодействие между двата отбора. След като игра достигне GOR статут, периодът в който могат да бъдат позволени понататъшни рестартирания на играта свършва и тя ще се счита за „официална“ от тази точка. След достигане на GOR, рестартиране ще бъде позволено само при определени условия (виж точка 3.11). Примерни условия, при които настъпва GOR:

  • Вражески контакт – всякакъв вид атака или способност е нанесана върху миньони (minions), крийпове (jungle creeps), структури (structures) или Герои на противника.
  • Визуален контакт – установен е визуален контакт между двата отбора.
  • Инвазия – стъпване, установяване на визуален контакт или насочване на умение в джунглата на опонента от един от двата отбора, (което включва или напускане на реката, или влизане в храста, свързан с джунглата на опонента).
  • Време – таймерът на играта достига две минути (00:02:00).

3.10 Пауза от админ

  • Админ на SEL може да нареди пауза на мача или да въведе командата за пауза по всяко време и по всякаква причина по своя преценка.

3.11 Рестартиране на играта

  • В случай на критичен бъг, по което и да е време на мача, който е извън контрола на играча/чите и значително засяга и променя механиките или статистиката на играта, или ако външните условия при събитие на живо значително възпрепятстват играта, тогава може да се извърши рестарт.
  • Екипът на SEL трябва да определи бъга като критичен и потвърден. За да се счита за критичен, той трябва значително да пречи на спосoбността на играча да се състезава в ситуацията. Определянето дали бъгът е попречил на способността на играча да се състезава е по преценка на екипа на SEL. За да се счита за потвърден, бъгът трябва да присъства безспорно и да не може да бъде отдаден на грешка на играча. В този случай наблюдателят (the spectator) трябва да може да повтори въпросната ситуация и да потвърди бъга.
  • Ако играч смята, че има критичен бъг, то той/тя трябва веднага да паузира играта и да уведоми админ. Ако се смята, че играч се опитва да забави докладването на бъг, за да изчака рестартиране в по-изгодно време, тогава рестартиране няма да бъде позволено.
  • Ако админ на SEL определи бъга като критичен и потвърден, а играчът е следвал протокола за пауза, тогава потърпевшият отбор ще получи опцията играта да бъде рестартирана. Ако бъде приета, играта ще бъде рестартирана веднага. В случай, че рестартирането се дължи на бъг с Герой, настройките няма да бъдат запазени (включително пиковете и бановете), независимо от достигането на GOR статут и Героят ще бъде неизбираем за другите мачове в този ден. Изключение би било, ако бъгът със сигурност е свързан с елемент от играта, който може да бъде премахнат нацяло (например: деактивация на скин) или забранен (например закупуване на предмети).
  • Контролирана среда – определени условия може да бъдат запазени в случай на рестартиране на игра, която не е достигнала GOR (включително избор на Герои, избор на руни/умения или заклинания на Герои). Ако обаче мачът е достигнал GOR, админът няма да запази никакви настройки.
  • При грешка на настройките и преди достигане на статут GOR, виж точка 3.3 (последен булет пойнт) и 3.9.

3.12 Присъдена победа

В случай на технически проблеми, които налагат рестартирането на играта, екипът на SEL може да присъди победа на един от отборите. Ако до момента играта е с продължение повече от 20 минути (00:20:00), админите могат да отсъдят с особена сигурност, че отбор не може да избегне загубата. Следните критерии могат да бъдат използвани за определяне на особена сигурност:

  • Разлика в златото – единият отбор има 90% повече злато от другия.
  • Разлика в оставащите кули – разликата в броя на оставащи кули между отборите е повече от седем (7).
  • Разлика в оставащите инхибитори – разликата в броя на оставащи инхибитори между отборите е повече от два (2).

3.13 Служебна загуба

При служебна загуба резултатът ще бъде максималният, с който другият отбор може да спечели (например 1:0 при Best of 1, 2:0 при Best of 2 и Best of 3, 3:0 при Best of 5). Други статистики няма да бъдат записани при служебно загубени мачове.

3.14 Почивка между игрите

Отборите имат право на почивка от 10 минути между игрите в мач, състоящ се от повече от една игра (например Best of 2, Best of 3, Best of 5). Отборите могат да се договорят на по-дълги или по-кратки почивки (със съгласието на екипа на SEL), но ако не се постигне съгласие, закъснението ще започне да тече след десетата минута. Админите могат да информират играчите за оставащото време до започването на фазата на избиране на Герои за следващата игра. Отборите подлежат на санкции за закъснение според точка 3.13, ако не са готови да започнат след края на времето за почивка.

3.15 Правила за зрители

SEL може да избере среща, която да предава на живо в официалния си Twitch канал. Избраните срещи имат следните особености:

  • Екипът на SEL трябва да получи достъп до игралните лобита.
  • Играчите трябва да изчакат индикация от кастърите, че са готови преди да започнат мача.
  • Играчите на отборите трябва да се присъединят към лобито в следния ред на позиции: Top, Jungle, MID, ADC, Support.
  • Зрителите в официални мачове са разрешени чрез Lobby Spectating само за следните цели: стриймване или запис на официални мачове, или coaching. Зрителите не могат активно да комуникират с играчите на двата отбора, докато тече играта.
  • Избраните от SEL мачове не могат да бъдат стриймвани от трети лица (без изричното позволение на SEL).
  • За мачове, които не са избрани от SEL – трети лица могат да стриймват срещите с най-малко 2 минути забавяне (така че стрийма да е с общо забавяне от 5 минути).
  • Играчи, участващи в неизбран за излъчване от SEL мач могат да стриймват от тяхна перспектива, но трябва да използват най-малко 2 минути забавяне (така че стрийма да е с общо забаване от 5 минути).

3.16 Комуникация

Комуникацията с администарторите на SEL се извършва на български език. Комуникацията в играта също се провежда на български език. Комуникацията между отборите в играта задължително трябва да следва стандартите на спортсменско поведение, за чието спазване следи екипът на SEL.

4. Спортсменско поведение

От учениците се очаква да поддържат и спазват принципите на спортсменството и честната игра по време на турнира. Ученици, които не ги спазват подлежат на санкции. По време на SEL Season 2 (LoL) екипът на SEL ще акцентира особено върху спазването на спортсменско поведение през сезона.

4.1 Нарушения

Следните действия се смятат за нечестна игра и са абсолютно забранени от SEL, като могат да доведат до сериозни санкции не само за играча, но и за целия отбор:

  • Използването на хакове, всякакъв вид външен софтуер или модификации на играта, които могат да доведат до преднина за играча или целия отбор.
  • Умишленото използване на бъгове в игра за спечелването на предимство.
  • Използването на чужд акаунт (освен ако не е обсъдено с екипа на SEL).
  • Умишлено прекъсване на връзката (disconnection) без изрично посочена причина.
  • Договорки между отборите относно крайния резултат на среща(и), с цел ощетяване на трети отбор.
  • Уговорки за разделяне на награден фонд или други форми на компенсация.
  • Умишлено губене на игра за компенсация или по каквото и да е друга причина, или опит да се убеди друг играч да го направи.
  • Изпращане или получаване на сигнали (електронни или други), които могат да могат да доведат до нечестна игра.
  • Тормоз над други ученици (вербален тормоз, груби/вулгарни действия, неспортсменско поведение, обидни забележки, неуважение, директни или индиректни заплахи, расизъм, сексизъм, хомофобия). Това правило се отнася и за публични социални мрежи, стриймове или комуникация по време на игра между играчи онлайн, както и по време на събития на живо.
  • „Тролване“, използване на функции в играта, за да се попречи умишлено на качеството на игра на другите ученици в играта
  • Всяко друго действие, бездействие или поведение, което по преценка на екипа на SEL, нарушава тези правила и/или стандартите за честна и почтенна игра, установени от SEL.

4.2 Санкции

Всеки играч или отбор, който се опита или прояви нечестна игра или неспортстменско поведение ще бъде санкциониран от SEL. Санкциите включват, но не са ограничени до:

  • Лишаване от право за избиране на страна на започване в настояща или бъдеща среща.
  • Официално предупреждение.
  • Служебна загуба на игра/мач.
  • Служебна загуба на цял мач, състоящ се от повече от една игра (например BO2/3 или BO5)
  • Временно изключване на ученик.
  • Доживотна забрана (бан) на ученик.
  • Отнемане на спечелени точки или квалификационно място.
  • Отнемане на награди.
  • Дисквалификация на отбор от School Esports League Season 2.
  • Отстраняване на отбора от бъдещи издания на School Esports League.

Повтарящи се нарушения подлежат на ескалиращи санкции до, включително, отстраняване от участие в бъдещи издания на School Esports League. Важно е да се отбележи, че санкциите невинаги се налагат последователно. Член на екипа на SEL, по собствена преценка, например може да наложи най-строгите мерки на играч за първо нарушение, в зависимост от действието на посочения играч.

5. Правила за събития на живо

Поради практически причини не всички правила в този правилник може да се отнасят за събитията на живо – те може да изискват допълнителни и/или други правила, които ще бъдат предоставени на класиралите се ученици. Те може да включват, но да не са ограничени до:

  • Коригирани санкции за закъснение и неявяване.
  • Допълнителни правила относно периферните устройства.
  • Допълнителни правила относно създаването на лоби в играта.
  • Допълнителни правила относно правата за излъчване на срещи.

Ако отбор не може да се яви на финалите на живо, тяхното място ще бъде заето от следващия отбор в класирането.

6. Прилагане на правилата

В случай, че отбори не могат да разрешат несъгласие помежду си, трябва да се свържат със SEL админ и да предоставят подходящи материали като например чат хронология/скрийншотове и т.н. според случая, ако е приложимо. Всички решения относно тълкуването и прилагането на тези правила са по преценката на административния екип на SEL, чиито решения са финални. Тези правила могат да бъдат променяни и допълвани, когато това се изисква от административния екип на SEL за гарантиране на честна и почтенна игра.